1. Menguruskan perakaunan MAINPP mengikut peraturan dan prosedur yang ditetapkan.
2. Menyelenggara dan mengawasi rekod-rekod perakaunan MAINPP serta data dalam Sistem Perakaunan.
3. Menyelenggara penyediaan Penyata Penyesuaian Bank MAINPP.
4. Menyelenggara penyediaan Penyata Kewangan MAINPP dan anak Syarikat mengikut tarikh yang ditetapkan.
5. Mengurus dan mengawal kutipan hasil majlis.
6. Merancang pelaburan MAINPP dengan berkesan.
7. Menyelenggara Laporan-Laporan Kewangan yang diperlukan dalam mesyuarat MAINPP.
8. Mengimplimentasi prosedur perakaunan MAINPP serta pengubahsuaian polisi dan prosedur berkaitan perakaunan MAINPP.
9. Mengawal, mengawasi dan merancangkan kedudukan kewangan MAINPP melalui Sistem Perkaunan dan Sistem E-Banker.
10.Mengawal selia rekod-rekod akaun.
11.Menganalisa dan mengenalpasti pelaburan- pelaburan baru dan sumber-sumber penjanaan hasil (memaksimakan).